Kohteet olivat pääosin erittäin kauniita ja kiinnostavia - erityisesti Ibiza ja Tarragona ylittivät odotukset! Kohteissa oli sopivasti aikaa ja kulku laivalta varsinaisiin kohteisiin (shuttle bus, tender boats) oli hyvin järjestetty ja viestitty. Jonkin verran kohteissa harmitti ’siesta’ jonka aikana suurinosa liikkeistä ja palveluista oli suljettuna. Laivan ostosmahdollisuudet olivat hyvät.
Vastaanotto ja risteilyn aloitus antoi todella ala-arvoisen tunteen loman alulle. Aloitimme risteilymme Palmasta jossa vastaanotto oli surkea eikä laivayhtiön henkilökuntaa ollut vastassa. Terminaalivirkailija, joka ei puhunut englantia, otti laukkumme eikä antanut tästä mitään kuittia tai asiakirjoja vaan viittoi jatkamaan suoraan laivaan. Laivan turvatarkastuksessa meidät laitettiin oviaukkoon odottamaan eikä meille kerrottu syytä noin 15 min odotukseen. Lopulta maahantulovirkailija tuli tarkistamaan mieheni asiakirjoja ja kyseli useita kysymyksiä koska mieheni ei ole Schengen alueen kansalainen - tästä meille tuli hyvin alentava olo, aivan kuin olisimme laittomia maahanmuuttajia pyrkimässä laivaan. Odotuksen ja epäkohteliaan tenttauksen jälkeen pääsimme vihdoin turvatarkastukseen ja edelleen sisälle laivaan jossa edelleenkään emme saaneet mitään asiakirjoja, ovikortteja tai neuvoja. Jonotettuamme laivan palvelutiskille, saimme neuvoksi mennä suoraan hyttiimme. Hytistä löysimme laukkumme ja avainkortit sekä espanjankielisen päiväohjelman jota emme ymmärtäneet. Hytti oli odotuksiamme pienempi, ilma hytissä oli oudon kostea ja lattialla käveli ötökkä/hyönteinen. Ensimmäisen risteilyillan tunnelma oli totaalisesti pilalla, ja itku ei ollut kaukana - pettymys oli suuri ja tuolla hetkellä koko risteily kyseisellä laivalla tuntui huonolta ja ahdistavalta ajatukselta. Myöhästyimme pitkittyneen laivaannousun vuoksi myös illalliselta josta meidän käännytettiin pois oltuamme 45 min myöhässä kattauksen alkamisesta. Avoin buffet illallinen ei vastannut odotuksiamme jotka perustuivat aiempiin risteilykokemyksiimme muilta laivayhtiöiltä (kuten MSC ja Norwegian Cruise Line) - buffet valikoima Costalla oli huomattavasti suppeampi kuin kokemillamme muilla laivayhtiöillä jonka lisäksi ruokapisteisiin oli jatkuva jono. Yön yli nukuttuamme ja ensimmäiseen kohteeseen päästyämme tunnelma hieman parani mutta loppuristeilykään ei kyennyt parantamaan kokemustamme Costan huonosta laatutasosta ja suurilta osin töykeästä palvelusta (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta kuten oma huonepalvelijamme joka oli aina erittäin mukava, puhelias ja kohtelias). Kuntosali oli ahdas, pimeä ja laitevalikoimaltaan suppea, spa osasto oli risteilymme aikana remontissa.